#3 “A mi iskolai könyvtárosunk”

Elérkezett a könyvtári kihívás harmadik napja, melynek témája: az iskolai könyvtáros. A KTE leírását idézve: “Az iskola könyvtárosai a könyvtár lelkei“. 

Nos, tapasztalatom szerint ennek a “léleknek” nagyon összetettnek kell lennie, ha jó munkát szeretne végezni. Ezt a sokoldalúságot szerettem volna megjeleníteni pályázati képemben is.

Ma már nem elég, ha ha egy könyvszerető ember ül a kölcsönzőpult egyik oldalán, aki segít a gyerekeknek könyvet választani. Programokat szervezünk, játszunk, tanulunk és -ami talán a legfontosabb- beszélgetünk a gyerekekkel.

Napjainkban a virtuális világ olyannyira teret hódított magának, hogy a fiataloknak a papír alapú információ- és élményszerzés kevés.
Ez persze új kihívásokat állít elénk a digitális technológiák terén. Ezt a tendenciát felismerve 2006-ban a szombathelyi Nyugat-magyarországi Egyetem Könyvtár- és Információtudományi Tanszéke informatikus könyvtáros képzést indított (az előtte már működő népművelő-könyvtáros képzés utódjaként).

Hogy miért mesélem el mindezt? Régóta nagy szívfájdalmam a “könyvtárostanár-ügy”. A Könyvtárostanárok Egyesülete (teljesen jogosan) küzd azért, hogy az iskolai könyvtárakban csak szakképzett könyvtárostanárokat alkalmazzanak.

Nos, mindezzel teljes mértékben egyet is értek. Csakhogy idő közben a régi kétszakos rendszert eltörölték az egyetemi oktatásban, így akik már az új bolognai rendszerben kezdték meg felsőfokú tanulmányaikat nem könyvtárostanárként, hanem informatikus könyvtárosként végeztek.
Informatikus könyvtárosként is kötelező teljesíteni minden pedagógiai tantárgyat (akárcsak a tanító szakosoknak) de az egyszakos képzés miatt külön pedagógiai végzettséget ezért nem jár.

Így történhetett meg, hogy mi, akik az új rendszerben tanultunk -önhibánkon kívül- rögtön pályakezdőként szembekerültünk a régi rendszerrel.
S bár a helyzet ma már sokkal jobb (volt idő, mikor aláírást gyűjtöttek azért, hogy az iskolai könyvtárakban csak könyvtárostanárokat alkalmazhassanak), még mindig lefelé görbülő szájjal olvasom, a KTE felhívását:

“Egy iskolai könyvtár nem működhet jól szakképzett könyvtárostanár nélkül, aki könyvtári és pedagógiai tudással is rendelkezik. Őket segítik azok az iskolai könyvtárosok akik csak könyvtáros szakképzettséggel rendelkező kollégák. A jogszabályok szerint kötelező könyvtárostanárt alkalmazni, mégis sok helyen ezt nem teszik meg, vagy nem kellő óraszámban.”

Minden tisztelet mellett azért mégiscsak merem remélni, hogy tévednek és az én kis könyvtáram képes “jól működni” akkor is, ha csak egy informatikus könyvtáros szíve dobog érte…

A könyvtárosok univerzálisak! Igaz? Tetszett a kép, amit készítettem? Ha igen kérlek oszd meg, vagy értékeld jóra ezt a bejegyzést! 🙂

Ha van kedved csatlakozz Te is a pályázathoz! A kihívás részleteit megtalálod a KTE honlapján!

Nincs még értékelve. Legyél Te az első!

Tetszett? Értékeld!

Miszter

Hozzászólás

E-mail címed nem jelenik meg.